Foto: Michael Westerbjerg Andersen

Preliminärt program


Vi strävar alltid efter att få så optimalt utbyte som möjligt av resan och det innebär att ett visst förbehåll för ändringar i programmet kan ske p.g.a. lokala förhållanden och annat som inte går att förutse i förväg. Det innebär att force majeure-situationer kan uppstå med efterföljande förseningar som undantagsvis kan innebära ändringar i resplanen. Ca 1 månad före avresan presenteras ett uppdaterat program.


Dag 1.

Avresa från Sverige och ankomst till Kirgizistans huvudstad Bishkek.


Dag 2. Välkommen till Kirgizistan som är ett bortglömt hörn tidigare tillhörande den hädangångna Sovjetrepubliken.
Det är en blandning geografiskt, naturmässigt och kulturellt av mongoliskt, persiskt och ryskt med ett tillägg av nationell särprägel. Kirgizistan blev självständigt 1991. I många år var stora delar av Kirgizistan hermetiskt stängt för västerlänningar och okänt av de flesta. Landets rika förekomst av mineraler och dess placering betydde att topphemliga fabriker och militära baser kunde fungera ostört. Under den sovjetiska tiden byggdes infrastrukturen och sjukvård upp. I dag är Kirgizistan efter västerländska mått ett fattigt land.


Det är fortfarande inte många som känner till landet och ännu färre har varit där. En resa till Kirgizistan är en resa till Centralasiens mest gästfria land. Det gränsar till Kina i öster, Tadjikistan i söder, Uzbekistan i väster och Kazakstan i norr. Kirgizistan är ett bergsland placerat i det nordliga Himalayaområdet. 40% av landet ligger på en höjd över 3000 m.ö.h. Det högsta berget ligger på 7439 m.ö.h (Jengish Chokusu). Överallt bildar bergskedjor en vacker bakgrund. Bergens storlek innebär att det är stora lokala skillnader i temperatur och nederbörd.


Efter ankomsten till Bishkek blir det transfer till ett hotell och frukost. Efter frukosten ges möjlighet till ett par timmars sömn innan vi tar oss an huvudstaden. Efter lunch på ett av stans kaféer genomför vi en stadsrundtur till bl.a. museer, vackra parker och affärer. Växling till lokal valuta och så småningom en övernattning till på hotellet.
Frukost-lunch-middag


Dag 3. Bishkek – Issyk Kul
Efter frukost packar vi bagaget i vår privatchartrade buss och kör ca 5 timmar österut till Tamga som är vackert beläget vid Issyk Kul-sjön. Under vägen gör vi uppehåll vid
Burana-minareten. Terrängen blir sedan gradvis allt mer kuperad och det går uppför genom Boömskoe Ushchelie. När vi nåt Issyk Kul blir landskapet allt mer öppet och man ser små lantbruk, grässlätter och platt stäppland med ko-och fårflockar. Längst
vägen står aprikosträd och körsbärsträd med stora kronor.


Här och där ligger små muslimska gravplatser med några mausoleer formade som jurtor. I denna delen av Centralasien har det i århundraden varit en tradition av fredlig samexistens mellan olika kulturer och religioner. Issyk Kl sjön har ett djup på ca 700 meter och tillhör en av jordens största sjöar.

Vi anländer till Tamga där vi inkvarteras i två nätter i ett charmerande gästhus med en fin utsikt över sjön, bergen och aprikoslundarna. Vi tar oss tid att utforska den lilla byn. I gästhuset finns bastu och under trädgårdens aprikosträd kan man ta det lugnt och skriva vykort.
Frukost-lunch-middag


Dag 4 Dagstur Tamga – Jeti Oghuz – Karakol – Tamga
Efter en tidig frukost väntar en spännande dag. Vi kör mot Jeti Oghuz. Väster om byn ligger en säregen höjdrygg bestående av röda sandstensklippor. Här finns också det
berömda sanatoriet där självständighetsförklaringen mellan Ryssland och Kirgizistan skrevs under 1991. Vi fortsätter sedan till provinshuvudstaden i östliga Kirgizistan: Karakol.


Efter lunch besöker vi Prezewalskimuseet som är uppkallat efter den berömde upptäcktsresande Nikolai Mikhalovich Prezewalski som på 1800-talet företog flera fantastiska expeditioner i västra Kina. Museet rymmer många märkliga ting som han samlat på sig under sina resor.
Åter till Tamga
Frukost-lunch-middag


Dag 5 Tamga – Naryn
Efter frukost kör vi ca 150 km söderut till Naryn. Turen tar en halv dag på dåliga vägar, men vi stannar naturligtvis vid flera intressanta platser. Om kvällen äter vi en god middag på hotellet och förbereder oss för nästa dags resa över gränsen till Kina. Övernattning på gästhus i byn.
Frukost-lunch-middag


Dag 6. Naryn – Kashgar via Tourugart passet
Efter tidig frukost åker vi mot den kinesiska gränsen dit vi kommer under den tidiga förmiddagen. Det blir en lite omständlig passage med många formaliteter innan vi är klara att köra sista sträckan till Kashgar. Vägen är nyligen restaurerad och är behaglig att åka på. Det är 200 km till gränsen vid Kashgar och här fortlöper passagen problemfritt men lite långsamt enligt tidigare erfarenhet. På den kinesiska sidan väntar vår kinesiska buss och efter att bagaget är ompackat är vi snart på väg ner till Kashgar. Detta är en viktig stad för handelskaravaner från alla världens hörn. Kashgar är beläget på 1289 m höjd över havet och Kashgar-floden flyter genom staden. Staden blev kinesiskt protektorat under första århundradet f.Kr. och blev kallat för Shule i Han-och Tang-dynastin. Övernattning på ett bekvämt hotell.
Frukost-lunchbox-kvällsmat i Kashgar


Dag 7 – Dagslång exkursion Karakoram till Karakul-sjön
Vi gör en dagsutflykt till den kinesiska delen av Pamir-bergskedjan och vi kör på den berömda och högsta belägna asfalterade internationella vägen i världen. Den förbinder Kina med Pakistan genom Karakorambergskedjan och i Khunjerab-passet når den sin högsta punkt på 4693 m.ö.h., vilket gör den till den klart högsta belagda vägen i världen som korsar en gräns. Vägen som förbinder Norra Pakistan med den
urgamla Sidenvägen är ca 1200 km och går från Kashgar i den kinesiska Xinjiang-regionen till Havelian i Abbotlabad-distriktet i Pakistan. Vid Karakul-sjön (3500 m.ö.h.) är det en spektakulär utsikt mot de berömda bergen Muztagh Ata (7546m) och Kngur Tagh (7719m), vilka utgör de högsta topparna på den kinesiska sidan i den västliga delen av Kunlunbergskedjan. Övernattning i jurtor hos lokala nomader.
Frukost-lunch-middag


Dag 8. Kinesiska Pamir – Kashgar
Vi tillbringar första halvan av dagen hos nomaderna och det blir möjlighet att vandra tillsammans med reseledaren. Senare på dagen åker vi tillbaka till Kashgar och inkvarteras på komfortabelt hotell.
Frukost-lunch-middag


Dag 9. Kashgar – Basarbesök och stadsrundtur
I Kashgar möts den sydliga Sidenvägsrutten (med oaserna Yarkand och Khotan) med den nordliga grenen (med Kuqa och Turpan). Härifrån utgick också en tredje sidenväg, den via Tashkurgan och Khunjerab-passet som sträckte sig in i Indien och Pakistan. En fjärde rutt gick över Tien-Shans Terek ochTorugart-bergspasset upp till Fergana och vidare genom Tasjkent och Samarkand, över Oxus-floden till Merv (Mary). Här löpte den samman med den sydliga rutten från Balkh. Kashgar var således en viktig
handelsknutpunkt på Silkesvägen.

 

Staden är känd för sina marknader där söndagsbasaren är den mest berömda, men där finns faktiskt flera andra marknader med färgrika bodar och massor av varor. Kashgar har också en livlig kreatursmarknad där det myllrar av får, getter, hästar och kameler. Djuren utbjuds till försäljning till högstbjudande efter att de undersökts grundligt både fram och bak.


Stadens övriga sevärdheter omfattar Kinas största moské, Id Kah Mosken och Yusuf Hashs Mausoleum. Vi går en tur genom Kashgars handelsgator och det ges möjlighet till inköp på egen hand. Övernattning på hotell.
Frukost-lunch-middag


Dag 10. Kashgar – Yarkand (Soche, Shache) – Khotan
En lång men spännande dagstur (520 km) genom öknen väntar. Vi åker den sydliga grenen av Sidenvägen och vi följer samma rutt som Marco Polo gjorde. Vi stannar i Yarkand och tittar på den gamla stadsdelen med sina vackra hus vilka är starkt hotade av rivning en allt för våldsam sanering. Yarkand var från början större än Kashgar på grund av dess geografiska läge och handelsvägen till Indien via Leh i Ladakh.


Sidenvägskaravanerna hade med sig silke, te, guld, ädelstenar, pälsverk mm och ull från Yarkand räknades som av den yppersta kvalité. Staden Khotan ligger på en öst-västlig bergssluttning som mot söder sluttar upp mot det höga Kunlun-berget och mot norr mot Taklimakan-öknen, den näst största öknen i världen. Staden är känd för sina mattor, silke och vit jade. Den vita jaden finns i floden Yulongkax där den hämtas. Förekomsten är inte så stor och priset därför högt. Stenen är genomskinlig och ser mjuk ut, men när man rör vid den känns den hård och kall.

 

Khotan är berömt för sitt Aidilssiden som är mjuk och lätt och passar därför till sommarkläder. Vi besöker små verksamheter som tillverkar hantverk som papper, mattor, sidenväv och jade. Övernattning på hotell.
Frukost-lunch-middag


Dag 11. Khotan
Vi har en hel del intressanta saker under denna dag som bl.a. inkluderar ett besök på Khotan historiska museum som hyser några av de berömda, unika och välbevarade mumier som man hittat i öknen.

 

Under dagen besöker vi också en fabrik som tillverkar vackra smycken och skulpturer i jade. Vi besöker också flera konsthantverkare som tillverkar papper, mattor, väver silke och jade-produkter.

 

Sist på dagen besöker vi besöker vi Malikawat-ruinerna från Han dynastin som ligger i ett fascinerande ökenlandskap med praktfull utsikt till de i fjärran liggande Kunlun-bergen gränsande till Tibet. Turen ditut går genom små byar och landskap som är genomgrävda i jakten på jade. Vi äter lunch hos en lokal familj.
Frukost-lunch-middag


Dag 12. Khotan – Urumqi – Turpan
Efter frukosten flyger vi till västliga Kinas provinshuvudstad Urumqi. När vi lämnar
flygplatsen upplever vi folkrikedomen i detta världens mest folkrika land. Ett myller av
cyklister, bilar, bussar och lastbilar vittnar om arbetsamhet och flit. Man ser de olika folkslagen bland höghusen, gator och färgrika basarer. Urumqi är en moder stad i rasade utveckling och verkar överväldigande och förvirrande och oöverskådlig.

 

Vi åker direkt till staden Turpan som ligger i en sänka ca 155m under havets yta och är en av de lägst belägna byarna i världen. Dess läge gör den till Kinas varmaste plats.
Om sommaren kan temperaturen nå upp till 45-50 grader, men vi besöker området på den mest behagliga årstiden, då det är lugnt och inte så varmt.

 

Vi ska besöka Gaochang-ruinerna som var en viktig stad på Sidenvägen innan den blev ödelagd på 1300-talet. Ruinerna täcker en areal på 2 kvadratkilometer och består av tre stadsdelar – den yttre staden, den inre och slottsdelen. Den är från Tang dynastin. I dess storhetstid bodde där 30 000 människor och 3 000 munkar. Ruinerna av ett stort tempel i stadens sydligaste hörn omfattar en yta av 10 000 kvadratmeter. Resterna av porten, gårdsplanen, det stora altaret, nischer och torn är intakta. Det sägs att templet var det ställe där munken Xuan Zang predikade i en månad efter en inbjudan från kung Qu Wentai. Ruinerna är sedan 1961 skyddade nationellt.

Vi besöker också Bezeklik-grottorna (Buddha grottorna). På vägen dit passerar vi De Flammande bergen, några röda sandstensberg som i solnedgången lyser kraftigt rött. Grottorna är uthuggna i de lodräta sandstensklipporna mellan det 5:e och 12:e århundradet. Namnet betyder ”vacker dekorerat hus”. Flera av grottorna har återuppbyggda och restaurerade. I dag är det 77 tillgängliga grottor av olika storlek. På väggarna är det intressanta målningar och skrifter. Väggmålningarna avspeglar livet och kulturen hos det lokala folk som bodde här. Inskriptionerna är på kinesiska och persiska och är av stort historiskt värde. Grottorna är belägna i ett fantastiskt vackert och spännande landskap. Grottorna omnämns i boken ”Foreign Devil’s on the Silk Road” av Peter Hopkins. Boken beskriver hur europeiska upptäcktsresande i
tiden före 1: a världskriget åkte runt i Tarim-bäckenet och samlade in buddistiska väggmålningar, skulpturer etc. och skickade hem dem till museerna i London, Berlin och Paris. Inte helt okontroversiellt.


Vid lunchtid fortsätter vi till Vindruve-dalen som är en grön oas vid foten av De Flammande Bergen. Här odlas stora mängder av söta vindruvor och meloner. Turpan-druvorna kan spåras 2000 år tillbaka i tiden och är det största vindruvsområdet i Kina.

 

Vi fortsätter till Imi Tower Mosken och Turpans historiska museum. Vi återvänder till staden sent på eftermiddagen där det efter middagen finns goda möjligheter att se en säregen och stämningsfull begivenhet när lokala kineser dansar på stadens torg. Man kan också uppleva stadens nattbasar där människor handlar och äter till långt fram på natten. Övernattning på hotell.
Frukost-lunch-middag


Dag 13. Turpan
Vi tillbringar ännu en dag i denna spännande trakt. Vi besöker bl.a. ett underjordiskt kanalsystem som forslar vatten från brunnar långt bort – de s.k. Karezer – till låglandets torra och karga landskap. De är mer än 1500 gamla! Vi besöker också Jiaohe som är en ruinstad från Tang Dynastin. Reste av eftermiddagen är fri. Övernattning på hotell.
Frukost-lunch-middag


Dag 14. Turpan – Urumqi
Vi lämnar Turpan efter frukost (flygresa) och när vi anländer till Urumqi besöker vi det berömda museet i Winjiang Uigir Autonomus Region. Museet visar på ett intressant sätt nationaldragen och hur folket levt i landet i och omkring det nordvästra Kina. Här finns ses av de mumierna som regionen är känt för. I de torra trakterna har de blivit bevarade i mer än 1500 år och i ett otroligt skick.

 

Sist på dagen tar vi en tur upp till Hong Shan – Det Röda Berget mitt i den stora staden. Middagen intas vid en festlig bankett ackompanjerad av en härlig show med duktiga dansare och sångare. Om vi har krafter kvar kan vi gå en tur runt nattbasarerna. Övernattning på hotell.
Frukost-lunch-middag


Dag 15. Urumqi – Bishkek
Efter tidig frukost flyger vi tillbaka till Bishkek. Vid ankomsten direkt transfer till gästhuset och resten av dagen är fri för egna upptåg själv eller med reseledarens hjälp. På kvällen blir det en avskedsmiddag på en av stadens bästa restauranger. Övernattning på hotell
Frukost-lunch-middag


Dag 16.
Tidig avfärd till flygplatsen för transport hem. Hemma samma dag p.g.a. tidsskillnaden.

Foton: Michael Westerbjerg Andersen

Copyright inNature West, Velingstorpsvägen 21, 511 56 Kinna,          Besök gärna min hemsida om projektet med jätteträd. Klicka här.

tel. +4632035300