Program för fotoresan till Albanien 2020

Vi anlitar en lokal researragör i landet, Albanian Tours, med vilka vi gjort upp innehållet tillsammans med. Räkna ändå med att det kan bli små förändringar beroende på väder och andra oförutsedda händelser Vi försöker att vara så flexibla som möjligt för att få ut mesta möjliga av resan.

Dag 1, 15 april:

Vi träffas på Tiranas flygplats efter lunch.

Buss med guide tar oss söderut till Karavastas nationalpark. Karavasta är en lagun som avskiljs från havet av en smal sandremsa. Lagunen hyser ett rikt fågelliv där krushuvade pelikaner och flamingos utgör ett intressant inslag tillsammans med över 200 andra fågelarter.

Inkvartering på hotell i närheten innan vi beger oss ut i kvällsljuset för att fotografera lagunen och fåglarna. Därefter välkomstmiddag på hotellet.

Övernattning: Karavasta

Dag 2, 16 april:

Tidig morgon för att fotografera fågellivet och soluppgången i lagunen.

Frukost i närheten. Vi får möjlighet att utforska ett par mindre byar där jordbruk är huvudsysselsättningen.

För att komma fåglarna närmare åker vi sedan ut i båtar. Pelikanerna har ungar vid den här tiden och vi får spännande fotomöjligheter på dem och på flamingos i kvällsljus.

Övernattning: Karavasta

Dag 3, 17 april:

Vi fotograferar fåglar i gryningen i lagunen före frukost.

Efter frukost checkar vi ut och beger oss inåt landet. I Rrogozhina går vi på ett tåg för en knapp timmes tågresa på ett av de långsammaste och mest omoderna tågen i Europa. En annorlunda järnvägsresa som slutar i Fier och där hoppar vi på bussen igen för att åka genom jordbruksområden och oljefält till världsarvsstaden Berat. Lunch i staden.

Vi ägnar resten av dagen åt att tillsammans med guide och enskilt utforska de vackra gamla stadsdelarna med sina vita hus och rikligt förekommande fönster. Staden har en mer än 2400-årig historia med en mix av antik, bysantinsk och osmansk arkitektur och tradition. Från borgen, som fortfarande är bebodd, har man en hänförande utsikt över staden och de omgivande bergen. Här ges bra fotomöjligheter i solnedgången.

Övernattning: Berat

Dag 4, 18 april:

Morgonen och förmiddagen ägnas åt fri fotografering i de gamla stadsdelarna. Vi åker sedan upp till byn Roshnik där vi äter lunch och där det finns möjlighet att provsmaka lokalt vin. Fotografering och utforskning av byn och dess omgivningar. Berget Tomorrit är ett blickfång vid fint väder.

Vi återvänder till Berat framåt kvällen

Övernattning i Berat

Dag 5, 19 april:

Vi åker vidare till en annan världsarvsstad vid namn Gjirokastra. Lunch och sedan utforskar vi denna spännande stad. I stenstaden finns det motiv överallt med gamla hus förankrade i den branta sluttningen och försedda med stentak. Här finns också Albaniens största borg med vapen från andra världskriget samlade. Utsikten över dalen och bergen på andra sidan är hänförande.

Övernattning i Gjirokastra

Dag 6, 20 april:

Tidig morgon för att fotografera staden i gryningen då den gör sig som bäst och inte så många turister är ute.

Vi lämnar Gjirokastra och åker vidare mot Permet. Lunch äter vi hos en familj i en liten och gammal by som heter Benja. Därefter tar vi oss till de varma källorna i närheten. Här finns en vacker Ottomansk bro och det ges också möjlighet för den badsugne att ta ett dopp i de varma källorna. En spännande ravin leder uppströms och vid bra väderförutsättningar (inte regn och högvatten) kan man utforska den en bit.

Tillbaka till Permet och middag

Övernattning i Permet

Dag 7, 21 april:

Efter frukost åker vi till ett naturskyddat område i Germenj där vi blir guidade i skogs-och bergsområdets fauna och flora. Möjlighet att se rovfåglar som t.ex. örnar och med lite tur gamar. Här finns också en del däggdjur som vi med guidens hjälp kan ha möjlighet att se.

På eftermiddagen åker vi till den lilla byn Rehova där vi inkvarteras i familjer och får på nära håll ta del av deras vardagsliv. Vi blir väl omhändertagna, får smaka på lokal mat och dryck.

Övernattning i Rehova

Dag 8, 22 april:

En tidig morgon då vi tar oss till den närbelägna staden Erseka där en djurmarknad äger rum. Det är verkligen en upplevelse att se och fotogarfera denna händelse där djuren byter ägare under lite kaootiska former.

Övriga dagen ägnas åt områdena i och omkring Erseka och Rehova, platser dit inte så många turister hittar.

Övernattning i Rehova

Dag 9, 23 april:

Vi lämnar våra familjer i Rehova och åker på slingrande vägar nordost mot Korca där vi tar en paus och upplever den lokala bazaren med allt vad  människor här behöver.

Färden går vidare norrut till Tushemisht som ligger vid sjön Ohrid. Denna ort var favorittillhåll vid semestrar och ledighet för den förre diktarorn Enver Hoxha. Kvällen inbjuder till vandringar utmed stranden utmed denna vackra sjö.

Övernattning i Tushemish

Dag 10, 24 april:

Efter frukost åker vi vidare norrut och med stopp på vägen för förfriskningar kommer vi till flygplatsen i Tirana och lämnar Albanien för den här gången.

Copyright inNature West, Velingstorpsvägen 21, 511 56 Kinna,          Besök gärna min hemsida om projektet med jätteträd. Klicka här.